Un aeroport e un loc fascinant. Un mini-oraș cu o viață proprie, cu reguli stricte și cu un puls care depășește deseori nivelul mediu. Unii oameni le consideră simple porți către lumi mai vechi sau mai noi. Dar alții, le găsesc mai mult decât interesante. Mai mult, aeroporturile ascund secrete interesante pe care mulți ar dori să le cunoască, dorindu-și, poate, să li se întâmple, măcar pentru câteva zile, ceea ce i s-a întâmplat personajului interpretat de Tom Hanks în filmul The Terminal, când a fost ”blocat” în aeroport și nevoit să-și câștige existența descoperindu-i modalitățile de funcționare.
Una peste alta, ne-am bucurat că am primit invitația prietenilor de la Air France pentru a face un tur complet al aeroportului Charles de Gaulle, din Paris (urmat de o vizită la Disneyland, dar despre parcul de distracții vom povesti în alt articol). Un zbor București – Paris la Business Class, o primire pe măsură și o ”aterizare” în ”brațele” lui Jean Paul, legenda vie a tururilor de pe aeroportul CDG, personaj cu carismă și aplomb, gata oricând să-ți livreze orice informație despre cel de-al doilea aeroport european în privința numărului de pasageri (după londonezul Heathrow): 65 milioane pe an, câștigător al premiului Skytrax, oferit pentru ”cel mai îmbunătățit aeroport” – un premiu absolut justificat, iar cei care au călătorit de-a lungul anilor prin CDG știu despre ce e vorba. Am pornit, așadar, alături de colegi din Cehia, Ungaria și Polonia, dar și de cel mai tare blogger de travel din România, a.k.a. Imperatorul, un tur al aeroportului.
Probabil că atunci când ești în tranzit, când te grăbești între două zboruri sau când aștepți să te îmbarci, lucrurile care se desfășoară în aeroport nu prezintă un interes imediat. Interesant este să ai răgazul de a le vedea la ”rece” și de a aprecia la adevărata valoare facilitățile oferite de un aeroport de top, precum Charles de Gaulle. Începând cu trenurile de viteză, automate, dintre terminale, care fac ca timpul de tranzit dintr-un terminal în altul să se reducă la un maxim de 2-3 minute, continuând cu flow-ul inteligent de la controalele de securitate, pentru a veni în ajutorul celor care se grăbesc dar și cu facilitățile oferite celor care au bilete Business Class sau carduri Gold Flying Blue.
E imposibil să nu remarci, din calitatea de călător sau de jurnalist, spectaculoasele elemente de design care se regăsesc în terminalele aeroportului CDG. Fie că e vorba un tavan deschis, de un tablou acvatic, care-și ”desenează” picturile cu bule de aer sau de muzeul cu intrare gratuită (CDG e unul dintre cele trei aeroporturi din lume care are un muzeu, celelalte două aflându-se în Seoul și în Amsterdam) – acolo unde poți admira în liniște câteva opere de artă de o remarcabilă valoare.
Pe Charles de Gaulle sunt nu mai puțin de șase business lounge-uri. L-am vizitat pe cel din terminalul M, al cărui design converge în direcția împrietenirii cu natura (așa cum, de altfel, există tendința în întregul aeroport). Ambientul din toate zonele acestui lounge sugerează elemente pre luate din natură, precum arbori sau trunchiuri de copac. Spații de joacă și servit masa dedicate copiilor, zone de dușuri, inclusiv un spa, numit Be Relax (și aflat în Terminalul 2E) care oferă o mulțime de servicii, de la masaj la acupresură, de la reflexologie la manicură și pedicură sau tratamente faciale.
Unul dintre lucrurile pe care le-am remarcat în mod special a fost accesul la Internet, gratuit. De altfel, CDG se laudă cu faptul că e un aeroport 100% digital, experiența fiind garantată în toate cele 700 de chioșcuri operate de Air France și KLM dar și de planul potrivit căruia, în viitorul apropiat lounge-urile vor fi echipate de către Air France cu nu mai puțin de 150 de tablete.
Vizita din interiorul aeroportului s-a prelungit în afara lui, mai întâi cu admirarea de pe pistă a colosului Airbus 380, categoric cel mai mare avion cu care poți călători în prezent – o lungime de 73 m și o viteză maximă de 1020 km / h, 525 de locuri într-o configurație tipică, cu trei clase (853 locuri la o configurație cu o clasă economic unică). O senzație de pitic aflat lângă Guliver-ul care-și tura amenințător motoarele. A urmat urcarea la bordul unui Boeing 777 care se pregătea de un zbor către Tokyo și admirarea noilor cabine Air France: First Class, Business Class dar și locurile de la Premium Economy și Economy. Un plus, desigur, atât la confort cât și la prețul biletului, pentru First Class, acolo unde există doar patru cabine, un fel de mini-garsoniere care, pe durata unui zbor lung, transatlantic, oferă tot ceea ce ți-a putea dori atunci când te afli în aer.
O surpriză foarte plăcută ne-a fost oferită la finalul turului, odată cu vizita în Operation Control Center-ul Air France, acolo unde se monitorizează 24/7 cele 1500 de zboruri operate de către compania franceză pe cele 400 de aeronave din întreaga lume. Aici lucrează 300 de experți care în fiecare secundă să rezolve probleme cauzate de condițiile meteo neprielnice, schimbarea de rute, de personal sau de aeronave, anularea de zboruri sau introducerea de zboruri suplimentare, inclusiv negocierea situațiilor de criză provocate de evenimentele neplăcute sau grave. O hală imensă în care lucrează concomitent câteva zeci de oameni (grupați pe zone geografice) aflați în fața a patru monitoare pe care urmăresc simultan date legate de starea vremii sau informații provenite din diverse surse, gata oricând să intervină dacă e cazul.
Add Comment