Se intampla vreodata ca o calatorie cu avionul dus-intors sa nu fie chiar… dus-intors? Da. Atunci cand ruta este de tip “circle” sau “open jaw”. Gratie structurilor tarifare complicate si greu de inteles ale companiilor aeriene, zborurile dus-intors costa intotdeauna mai putin decat daca insumezi costurile a doua zboruri dus pe aceeasi ruta. Majoritatea calatoriilor dus-intors pornesc din punctul A si ajung in punctul B, apoi inapoi.
Dar ce faci daca ai nevoie de mai multe calatorii, odata ajuns la destinatie si iti este mai convenabil sa te intorci acasa de pe un alt aeroport? Sau daca trebuie sa ajungi in doua sau trei orase intr-un interval scurt de timp si vrei sa faci asta intr-o singura calatorie? Daca te afli intr-un din aceste doua situatii, ar fi bine sa iei in considerare un bilet de tip “open jaw” sau “circle”. Afla mai jos cum te pot ajuta aceste tarife speciale sa economisesti bani in itinerariul tau multi-oras.
[highlights color=”red”]Bilete de avion de tip Open Jaw[/highlights]
Un zbor de tip “open jaw” este, in termeni simpli, un zbor care pleaca din punctul A si ajunge in B, apoi din punctul C inapoi in punctul A. Punctele B si C sunt adesea aeroporturi invecinate, sau cel putin, aflate in aceeasi regiune. Un itinerariu simplu “open jaw” poate fi de exemplu un zbor din Atlanta pana in Seattle, la dus si din Portland in Atlanta, la intors.
Un alt scenariu “open jaw” este un zbor catre si dinspre acelasi oras de destinatie, dar punctele de plecare si sosire sunt diferite, astfel: zbori din punctul A in punctul B, apoi din punctul B in punctul C.
O calatorie “open jaw” este solutia ideala pentru cei care isi propun sa vada mai multe locuri in drumul lor si care nu vor sa piarda timp reintorcandu-se la aeroportul initial. Poate vrei sa zbori catre Paris, apoi sa mergi cu masina pana la Barcelona, dupa care sa te intorci acasa, in Bucuresti; un tarif “open jaw” iti permite sa zbori catre casa din Barcelona, in loc sa fii nevoit sa te intorci inapoi in Paris. “Open jaw” este util si pentru pasagerii navelor de croaziera, care se imbarca si debarca in porturi diferite.
In ciuda faptului ca un itinerariu “open jaw” nu este chiar o calatorie clasica dus-intors, majoritatea companiilor aeriene il trateaza ca atare si te taxeaza la jumatate din tariful pe care l-ai plati pentru fiecare segment al calatoriei. Prin urmare, daca Bucuresti – Paris dus-intors ar costa 500 de euro si Barcelona – Bucuresti dus-intors ar costa 600 de euro, vei plati 250 de euro pentru primul segment de drum si 300 pentru al doilea, totul costand in final 550 euro. Tariful total final iti ofera economii substantiale, decat daca ai cumpara doua zboruri separate numai dus.
Mai exista si situatia unui tarif “open jaw” dublu – din A in B la dus si din C in D la intors. Acest tarif este in general mai scump decat unul traditional “open jaw”, dar tot platesti mai putin decat daca iei doua zboruri separate numai dus.
[highlights color=”red”]Bilete de avion de tip Circle[/highlights]
Un itinerariu de tip “circle” incepe si se termina de obicei in acelasi oras, dar include cel putin trei zboruri separate, care te duc in doua sau mai multe orase, fara a include segmentul de drum parcurs pe uscat ca in cazul tarifului “open jaw”.
Exemplu: zbori din New York in Detroit, apoi din Detroit in Houston, apoi Houston catre New York (poti adauga pe traseul tau punctele D, E si F, dar ai grija sa pleci si sa ajungi in orasul tau initial – New York in acest exemplu).
Itinerariile de tip”circle” permit maximum doua opriri si au pretul unei serii de zboruri dus (tarifele “circle” nu sunt la fel de avantajoase ca cele “open jaw”). Totusi, poti beneficia cu ajutorul lor de discounturi si poti gasi tarife pe segmente separate ale calatoriei tale, care insumate fac mai putin decat o calatorie dus-intors. Acest lucru se intampla mai ales pe rutele lungi populare.
[highlights color=”red”]Exceptii si reguli[/highlights]
“Open jaw”
Cea mai obisnuita restrictie a unui itinerariu “open jaw” este aceea ca segmentul de calatorie pe care nu zbori trebuie sa fie mai scurt decat cel mai scurt segment pe care zbori.
De exemplu, daca zbori din Atlanta catre Seattle, apoi mergi cu masina pana in New York si zbori inapoi catre Atlanta, nu te califici pentru tariful “open jaw” , intrucat distanta Seattle – New York este mult mai mare decat cea dintre New York si Atlanta.
“Circle”
Restrictiile si regulile in cazul itinerariilor “circle” variaza de la o linie aeriana la alta, dar imbraca de obicei doua forme, ambele variatiuni ale vechilor reguli “oprirea de sambata noaptea”:
1. Nu poti incepe calatoria din cel mai indepartat punct geografic al calatoriei tale, pana in prima duminica a calatoriei. Tine cont ca este vorba despre cel mai indepartat punct geografic, nu de locul in care stai cel mai mult in mijlocul calatoriei tale.
2. Nu poti incepe ultimul segment de calatorie, pana in prima duminica de dupa inceputul calatoriei.
Diferenta intre cele doua este cruciala: in primul caz, ordinea in care vrei sa vizitezi orasele este foarte importanta, in cel de-al doilea, nu.
Daca compania aeriana aleasa are reguli diferite aplicabile pentru diferitele segmente ale calatoriei tale, intreaga calatorie va fi supusa celor mai restrictive reguli. Asadar, daca un tarif cere achizitionarea biletului in avans cu 14 zile si celalalt tarif, cu 21 de zile, va trebui sa faci rezervare cu 21 de zile inainte, pentru a beneficia de tariful “circle”.
Cum sa gasesti tarife “open jaw” si “circle”
Din fericire, tarifele “open jaw” si “circle” nu sunt greu de gasit. Majoritatea motoarelor de cautare pentru rezervari si site-urile companiilor aeriene recunosc un itinerariu de tip “circle” sau “open jaw” si stabilesc pretul in consecinta; cauta insa optiunea “multi-city”. Daca pretul ti se pare mare, suna la compania aeriana si intreaba daca nu te califici pentru un itinerariu “open jaw” sau “circle”.
Nu uita insa ca aceste tarife pot sa nu fie cele mai ieftine. Daca o companie low cost are zboruri care acopera tot itinerariul tau sau parti ale acestuia, verifica tarifele pentru zborurile dus practicate de aceasta, pentru a vedea daca ele sunt mai avantajoase decat cele oferite de marile companii aeriene.
Add Comment