harajuku japonia tokyo
Strada Takeshita din Harajuku / Foto: visualspace
Dosar Japonia Jurnal de bord

Harajuku, cartierul adolescentilor nebuni

Moda japoneza e complexa. TukTuk a concluzionat ca japonezii se imbraca foarte bine. Femeile sunt very fashion, barbatii sunt stilati si, in general, metrosexuali. Copiii sunt imbracati pe masura parintilor (desi, in trecere fugara, nu prea am vazut magazine de haine pentru copii). Doar ca, daca e sa vorbim de moda japoneza, trebuie sa facem o delimitare clara intre adolescenti si restul lumii. Ai vazut, probabil, de multe ori, in filme sau in documentare, adolescenti japonezi imbracati de parca le-a explodat sifonierul in cap. Ei bine, cei care dau trend-ul acestor nebunii sunt adolescentii din cartierul Harajuku, situat in inima capitalei Tokyo.

harajuku

Extrapoland un pic, Harajuku – cartier de shopping situat intre Shinjuku si Shibuya – are doua strazi principale: Takeshita si Omotesando, pline cu magazine si buticuri, care mai de care mai fistichii, dar si cu magazine care vand mancare de strada sau alte prostii. Daca Omotesando este deseori asociata (in mod fortat) cu Champs Elysee-ul Japoniei, strada Takeshita e o artera pietonala, nebuna, in care spectacolul e la el acasa. Aici, adolescentii din Tokyo se aduna (in special duminicile) pentru a-si etala ineptiile fashion. Creatii proprii rezultate deseori din gandiri haotice, pe principiul: ma uit in sifonier si pun pe mine cele mai ciudate combinatii posibile, apoi ma duc in Harajuku. Cert este ca din aceasta nebunie traiesc inclusiv marile case de moda japoneza, care-si trimit spionii pe strada Takeshita pentru a se inspira in vederea stabilirii noilor colectii.

Stilurile sunt multe si diverse. Hip hop, goth, punk si cyberpunk, lolita, cute, visual kei, cosplay, kawaii, decora, ganguro – orice naiba ar insemna toate acestea, cert e ca fiecare in parte se regaseste atat in magazinele de pe aglomerata artera de 150 de metri cat si pe baietii si, mai ales, fetele care o traverseaza. Spectacolul e total iar figurile pe care le intalnesti iti pot genera cele mai diverse visuri: de la horror (ca tot sunt japonezii ahtiati) pana la role-play games.

harajuku
Noaptea, strada Takeshita e un imens bazar colorat

Atmosfera strazii Takeshita e in consens: in fata magazinelor de haine, angajate ale acestora urla ca din gura de sarpe, pesemne despre ofertele momentului. Vitrinele stralucesc. Picioarele goale, marginite de jambiere negre (moda tipic japoneza) defileaza cu nonsalanta, chiar daca temperatura de afara nu depaseste cateva grade Celsius. Rochite roz, de vara. Chipuri cu ochi mari si farduri intense (multe tinere japoneze isi fac operatii estetice de marire a ochilor, ajungand sa arate precum celebrele personaje manga) accepta provocarile aparatului de fotografiat. Ceva nu pare la locul lui, desi aici, pe aceasta strada, totul e mai mult decat la locul lui.

Istoric, moda strazii japoneze dateaza din anii 80, fiind influentata de subculturile din intreaga lume, pe care adolescentii niponi au stiut intotdeauna sa le suceasca si sa le confere o incredibila amprenta personalizata. Pe Takeshita dori pana si cainii au moda lor, un magazin specializat oferind hainute trendy pentru patrupede, laolalta cu carucioare pentru catei si alte asemenea nebunii.

Nu se poate sa nu ramai fascinat de aceasta strada. Sunt 400 de metri de shopping si culoare, pe care cred ca as putea sa-mi proptesc un scaun holbandu-ma ore-n sir la oamenii care trec prin fata mea. Iar cand m-as plictisi de oameni as intra in magazine, unde oricum, nu ai cum sa te plictisesti. Pentru ca, pe langa cele “normale”, branduri pe care le intalnesti si in Europa, sunt cateva in care nebunia pare a fi la ea acasa. Vrei lolite gotice si haine punk? Intra in ACDC Rag. Vrei si mai multa imbracaminte de lolita, de data asta la preturi exorbitante? Intra in Liz Lisa. Vrei haine jucause, pe care le-ai pune pe tine daca – scuze – ai fi nebun? Intra in WC (nu, nu e o toaleta publica). Vrei pantofi (si ce pantofi!)? Intra la Panama Boy!

Iar daca ai auzit de Daiso si vrei sa-l vizitezi pe cel mai mare, atunci aici a dat norocul peste tine. Pentru ca magazinul Daiso din Harajuku este cel mai mare magazin cu produse de 100 de yeni din intreaga Japonie. Ce gasesti in el? Eh… de la gene false la echipamente pentru pompieri. Cum s-ar spune… sky is the limit!

La fel stau lucrurile si in privinta mancarii, care urmeaza trendurile modei. Aceeasi simpla plimbare de-a lungul strazii te aduce fata in fata cu tentatii culinare pe care sunt sigur ca ti le-ai dori: acadele in sapte culori, clatite umplute cu nici nu ti-ai imagina ce, torturi din care e posibil sa tasneasca ceva in orice clipa, frigarui cu mozzarella sau chipsuri Calbee. Si daca ai obosit facand window shopping culinar, intra intr-o cafenea in care sa-ti amintesti de cei 10 negri mititei (nimic rasist, nu sari!) – se numeste Christie si are ca tematica lumea celebrei scriitoare de romane politiste, Agatha Christie. Intr-o atmosfera suficient de britanica, in care poti rontai biscuiti si sanvisuri fara sa te asalteze nimic roz.

This is Takeshita
Adolescentii dau trendul modei
In Tokyo, femeile sunt foarte aranjate
Booking.com

About the author

TukTuk driver

Urcă în TukTuk! Oriunde te duc!

Add Comment

Click here to post a comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ella icon
ella icon



Booking.com




Urmărește-ne pe Facebook!

Newsletter

Newsletter Form (#1)

Abonează-te la Newsletter-ul TukTuk!

Lumea e a ta!

Fii la curent cu cele mai recente noutăți și informații din zona de turism și călătorie!


Newsletter

Newsletter Form (#1)

Abonează-te la Newsletter-ul TukTuk!

Lumea e a ta!

Fii la curent cu cele mai recente noutăți și informații din zona de turism și călătorie!