Fiecare situatie noua atrage dupa sine provocari noi pentru fotografi, dar exista cateva situatii care te pot pune in dificultate: captarea imaginilor atunci cand lumina nu este tocmai prielnica, in vegetatia luxurianta a unei paduri tropicale sau in conditii de luminozitate puternica, care apar de obicei in desert sau cand e zapada. Ai in cele ce urmeaza cateva sfaturi pentru a face poze in astfel de conditii dificile:
[highlights color=”brown”]Spatii exterioare, cu lumina scazuta [/highlights]
Atunci cand te afli in interior si lumina e slaba, nu pleca din start de la ipoteza ca ai nevoie de blit. Ca si regula, daca poti vedea ceva, atunci poti face si poze. Folosind un trepied sau alt fel de suport pentru camera, vei putea face poze in conditii de luminozitate scazuta, apeland la anumite setari. Alternativ, poti creste sensibilitatea senzorului camerei tale, pentru a-i putea mentine stabilitatea, dar ai grija la setarea zgomotului, care poate deveni o problema.
Da, poti folosi blitul, care este cu siguranta o sursa convenabila de lumina, care iti va permite sa faci poze chiar si in cele mai intunecate locuri, fara a schimba setarea senzorului sau folosind un trepied, atat timp cat subiectul e in raza ta vizuala. In orice caz, pozele facute cu blit, fie ca acesta este incorporat sau extern, nu sunt de obicei foarte reusite. Lumina directa, frontala este distonanta si excesiva. Imagini mult mai atragatoare si creative pot fi create folosind surse de lumina artificiale precum, un bec, un neon sau lumanari.
Cel mai important, vei putea face poze in multe locuri in care blitul este impracticabil (cladiri iluminate artificial, panouri din sticla); locuri in care folosirea acestuia este interzisa (biserici, muzee, concerte, ceremonii religioase); sau locuri in care nu vrei sa atragi atentia (piete acoperite, magazine si centre comerciale). Exista motive intemeiate pentru care trebuie sa te pregatesti sa lucrezi cu lumina de care dispui.
Daca setarea balansului de alb a camerei tale este pusa pe automat, verifica daca esti multumit de felul in care sunt inregistrate culorile. Tine minte ca functia balansului de alb este aceea de a ajusta culorile pentru a fi sigur ca ceea ce este alb va fi inregistrat ca alb, in orice conditii de luminozitate. Pentru mai multa siguranta, selecteaza una dintre optiunile care includ setari de luminozitate tungsten si fluorescente. Daca faci poze brute, poti seta balansul de alb in aplicatia ta software de conversie a imaginii, inainte de procesarea pozelor.
Te vei afla probabil in situatia de a alterna intre conditii de luminozitate scazuta si lumina naturala, asa ca obisnuieste-te sa resetezi valoarea ISO cat mai mica, asa numita setare nativa, imediar dupa ce ai terminat de fotografiat la o sensibilitate ridicata, intrucat aici senzorul isi va face treaba la potentialul sau optim. E usor sa faci poze in interior cu un ISO de 800 si sa uiti sa il resetezi ulterior, constatand astfel ca ti-ai petrecut tot restul zilei facand poze la lumina soarelui cu aceeasi valoare a coeficientului.
[highlights color=”brown”]Paduri tropicale si jungla[/highlights]
Padurile tropicale si jungla sunt doua dintre cele mai dificile peisaje, atunci cand vine vorba despre fotografiat. Adesea lumina este mult prea scazuta aici, ceea ce provoaca declansarea automata a blitului. Daca soarele straluceste suficient de tare pentru a strabate vegetatia, copacii devin patati de o lumina neuniforma, iar pozele vor iesi lipsite de culoare si dezordonate.
Cel mai bun moment pentru a face poze in astfel de medii, este dupa ploaie sau atunci cand burniteaza. Cerul acoperit de nori garanteaza o lumina stabila, iar apa de pe frunze da viata pozelor si scoate in evidenta culorile. Un filtru de polarizare este foarte util intrucat minimalizeaza reflexia luminii, marind intensitatea culorilor. Oricum, cu o setare a unei valori ISO mici, un filtru de polarizare si o lumina nu foarte intensa, viteza de declansare va fi prea mica pentru a asigura stabilitatea manuala a camerei. Un trepied este esential, avand astfel posibilitatea de a controla cu precizie adancimea campului. Daca nu ai la indemana un trepied, cauta zone luminoase, in care poti asigura stabilizarea cu mana a aparatului de fotografiat. Le vei gasi la marginea padurii si in luminisurile de langa cursurile de apa si cascade.
[highlights color=”brown”]Zapada, gheata si ghetari [/highlights]
Zapada si gheata determina un nivel ridicat al reflexiei luminii, acolo unde ele reprezinta elementul dominant al peisajului, iar parametrul de contorizare al luminii va subexpune scena, mai ales in zilele insorite. Pentru a compensa acest dezavantaj, supraregleaza contorul. Pentru a realiza supraexpunerea, in cazul modelelor mai vechi de aparate foto este necesar sa parcurgi mai multi pasi. Aparatele moderne dotate cu sisteme avansate de contorizare coopereaza mult mai bine, dar e recomandat sa realizezi supraexpunerea cu o jumatate de oprire sau chiar o oprire, pana te acomodezi cu performantele de contorizare ale camerei in diferite situatii. Este bine sa apelezi si la bracketing (sa variezi expunerea cu un numar de trepte de diafragma sau de fractiuni de diafragma) pentru a obtine o fotografie plina de acuratete, in functie de momentul ales al zilei pentru a face poze. Un unghi mai mic al luminii soarelui scoate in evidenta detalii si texturi ale zapezii si ghetii, iar nivele de contrast sunt mult mai usor de manuit.
Ai grija cum folosesti filtrele de polarizare atunci cand fotografiezi peisaje hibernale. Adesea cerul albastru capata nuante inchise si poate deveni chiar negru. Fii atent si pe unde pasesti, pentru a nu-ti lasa urmele in zapada in zona pe care vrei sa o fotografiezi.
Atunci cand ninge sau e lapovita, o viteza mai mica de declansare iti va permite sa surprinzi exact conditiile meteo, capturand zapada sau ploaia care cade, sub forma unor dare de lumina.
[highlights color=”brown”]Desert[/highlights]
A face fotografii in desert este similar cu a face fotografii inconjurat de zapada si gheata, cu exceptia faptul ca nu vei mai ingheta de frig, ci vei muri de cald. Daca lumina e puternica, poti apela la bracketing, pentru a favoriza supraexpunerea. De obicei, peisajele din desert sunt mult mai interesante la primele ore ale diminetii si dupa-amiaza. Unghiul mai mic al luminii soarelui va scoate in evidenta conturul dunelor si al colinelor, precum si detaliile si texturile nisipului si al stancilor.
Ai grija din ce parte cade umbra si nu lasa urme in zonele pe care vrei se la capturezi. Cauta un punct avantajos pentru a observa zona si fa o plimbare in apropierea subiectelor pe care vrei sa le fotografiezi. Escaladeaza dunele si studiaza peisajul.
O atentie deosebita trebuie acordata camerei foto, atunci cand faci poze in desert, mai ales cand bate vantul. Expune camera numai atunci cand esti gata sa faci poza si asigura-te ca aceasta e protejata. Un singur fir de nisip poate face ca lentilele sale sa nu mai functioneze asa cum trebuie.
Add Comment