Peisajul construcțiilor s-a schimbat dramatic în ultimii ani, pe măsură ce lumea își revine după provocările globale generate de pandemie. Industria se află în pragul unei evoluții monumentale, iar acest avânt ne aduce în domeniul mega-proiectelor care reprezintă simboluri ale ingeniozității umane, ale rezilienței și ale spiritului de inovare.
În 2023, lumea construcțiilor a oferit al doilea cel mai înalt zgârie-nori din lume, cea mai mare sferă LED, cel mai mare vas de croazieră și cea mai luxoasă stațiune din lume.
2024 se anunță a fi și mai spectaculos, cu finalizarea unor noi zgârie-nori superînalți, orașe inteligente sustenabile, destinații de divertisment și proiecte feroviare de mare viteză. Hai să trecem în revistă 10 mega-proiecte turistice care vor fi terminate în 2024:
10. Nusantara, Indonezia
Guvernul indonezian construiește de la zero o capitală complet nouă. Noua capitală, Nusantara, va costa aproximativ 35 de miliarde de dolari și se preconizează că va găzdui aproape 2 milioane de locuitori până în 2045.
Nusantara va fi o metropolă verde, care va funcționa pe bază de energie regenerabilă, în care nu vor exista ambuteiaje sufocante, iar oamenii se vor putea plimba și vor putea merge cu bicicleta pe alei pline de verdeață, urmând să fie un oraș high-tech.
Președintele țării are convingerea că va atrage nomazii digitali și milenialii care vor cumpăra apartamente elegante cu criptomonede. Mutarea în noua capitală urmează să fie finalizată în cinci etape, urmând să se încheie până în 2045. Faza 1 cuprinde o zonă cunoscută sub numele de zona centrală guvernamentală, care include birouri guvernamentale, școli și spitale și care urmează să fie finalizată până în februarie 2024.
Planul, potrivit președintelui Jokowi, este ca sărbătorirea oficială a Zilei Independenței Indoneziei, la 17 august 2024, să aibă loc în noul său palat din Nusantara, cu speranța de a inaugura Nusantara până în august 2024. Buldozerele defrișează hectare de terenuri de plantații forestiere, dar problema este că nu a fost finalizată încă nicio structură de prezentare. Va trebui să așteptăm pentru a vedea dacă acest plan are temei.
9. Tren Maya, Mexic
Tren Maya este un mega-proiect de cale ferată în valoare de 10 miliarde de euro, care va face legătura cu marile orașe și locuri turistice din Peninsula Yucatan din Mexic.
Proiectul va îmbunătăți considerabil transportul și dezvoltarea economică a țării. Linia de cale ferată de 1.500 km, împărțită în șapte secțiuni diferite, va trece prin 29 de stații în cele cinci state principale din sud-estul țării.
Acest mega-proiect a fost lansat de guvernul mexican ca parte a planului național de dezvoltare pentru perioada 2019-2024. Potrivit Consorțiului Bombardier Alstom, care va superviza producția trenurilor, vor fi produse în total 42 de trenuri, șase dintre acestea urmând să fie disponibile la momentul inaugurării proiectului, în 2024.
Trenurile vor circula cu o viteză maximă de 176 km pe oră. Această rețea feroviară ar putea transporta peste 40.000 de pasageri în fiecare zi, dar și mărfuri.
Cu toate acestea, Tren Maya a avut parte de multe controverse, criticii considerând că mega-proiectul a fost grăbit, iar preocupările legate de mediu au fost trecute cu vederea. Până în prezent, construcția a dus deja la defrișarea a 120 km pătrați de junglă și la tăierea a aproape 9 milioane de copaci.
8. Insula Shura, Arabia Saudită
Lucrările sunt în plină desfășurare pentru dezvoltarea primei insule de lux din NEOM, oferind o poartă pitorească către Marea Roșie, una care va deveni cea mai interesantă și atractivă locație turistică din regiune.
Pe insula Shura se dorește să nu existe mașini și nici măcar drumuri, deoarece obiectivul este ca toate serviciile și facilitățile vitale de care oamenii au nevoie să fie la o distanță de 5 minute de mers pe jos.
Insula se va concentra pe experiențe incredibile, fiind în același timp susținută de tehnologie de ultimă oră. Insula va dispune de un port de agrement cu 86 de dane, o destinație ideală pentru găzduirea iahturilor de lux, oferind o serie de experiențe maritime, precum snorkeling, caiac-canoe, kite surfing și scufundări.
Shura va oferi 400 de camere de hotel ultra-premium, pe lângă 300 de apartamente cu servicii de top, un club de plajă de lux, un club de iahturi și 40 de restaurante unice, oferind o experiență incomparabilă în Marea Roșie. De asemenea, se preconizează că Shura va deveni o destinație populară de golf, urmând a găzdui un teren de golf de clasă mondială, care va avea o panoramă de 360 de grade la Marea Roșie.
Se preconizează că Shura va începe să primească oaspeți care să se bucure de facilitățile sale rafinate și de ofertele exclusive de la începutul anului 2024.
7. Podul internațional Gordie Howe, SUA-Canada
Podul internațional Gordie Howe este un pod suspendat pe cablu care traversează râul Detroit, făcând legătura între orașul american Detroit și cel canadian Windsor, din Ontario.
Podul ar urma să coste 4,4 miliarde de dolari și este programat să fie finalizat până la sfârșitul anului 2024. Traversarea de 2,5 km va reprezenta, atunci când va fi finalizată, cel mai lung pod suspendat pe cabluri din America de Nord.
Podul va avea două turnuri în formă de A, șase benzi pentru traficul auto și o pistă de biciclete și de mers pe jos cu o lățime de 3,6 metri.
Acest proiect poartă numele jucătorului canadian de hochei pe gheață Gordie Howe, a cărui carieră celebră include 25 de ani la Detroit Red Wings.
Având în vedere că se așteaptă ca traficul care traversează frontiera să crească foarte mult, podul internațional Gordie Howe va asigura un flux organizat de persoane și bunuri între SUA și Canada. Proiectul include, de asemenea, construirea unor noi puncte de intrare care vor face legătura cu terminalele podului american și canadian. Noul punct de intrare canadian va fi construit pe un teren de 52 de hectare și va fi cel mai mare punct de intrare canadian de la granița cu SUA. Omologul american va fi dezvoltat pe un teren de 67 de hectare și va fi una dintre cele mai mari facilități de frontieră din America de Nord.
6. Woven City, Japonia
Toyota Motor Corporation își propune să devină lider mondial în domeniul tehnologiei orașelor inteligente prin ambițiosul său proiect de construcție a Woven City, un oraș complet conectat și axat pe om, situat la poalele Muntelui Fuji, care se întinde pe o suprafață de 70 de hectare.
Orașul va fi o pistă de testare pentru mobilitatea inteligentă, cu trei șosele diferite: una strict pentru vehicule autonome, alimentate și gestionate de inteligența artificială; o altă șosea verde pentru bicicliști și scutere; și o a treia șosea verde pentru pietoni.
Orașul va funcționa cu ajutorul tehnologiei energetice pe bază de celule de combustibil cu hidrogen și energie solară, sub conceptul de „mobilitate pentru toți”.
Flote de navete electrice autonome vor livra bunuri. Casele construite din lemn vor reduce amprenta de carbon, iar locuitorii își vor monitoriza sănătatea cu ajutorul unor senzori alimentați de inteligența artificială, în timp ce roboții vor asista oamenii zilnic. În Woven City, locuitorii vor mânca alimente inovatoare bazate pe știința moleculară de ultimă oră pentru a se menține sănătoși.
Toyota intenționează să trimită aproximativ 360 de persoane să locuiască în Woven City pentru a testa noul mod de viață. De acolo, intenționează să crească treptat populația la peste 2.000 de persoane și să acționeze ca un laborator pentru oamenii de știință, inginerii și cercetătorii care să testeze cele mai recente tehnologii în medii urbane reale. Acest mega-proiect de 1 miliard de dolari este așteptat să se inaugureze în 2024.
5. Ciel Tower, Dubai
Cea mai recentă adăugire a Dubaiului la orizontul său impresionant este Turnul Ciel. Având o înălțime de 365 m, turnul va fi cel mai înalt hotel din lume, depășindu-l cu 9 m pe cel mai înalt din prezent, Javora Hotel. Zgârie-norii sunt construiți în districtul Dubai Marina, în imediata vecinătate a mării.
Lucrările de construcție a Ciel Tower sunt în desfășurare din 2016 pe șantierul din Dubai Marina, iar întregul proiect este estimat la aproximativ 500 de milioane de dolari.
În martie 2022, construcția a ajuns la jumătatea etapei de 52 de etaje. Turnul are un design unic, cu un exterior elegant și modern, care îl va face să fie un element distinctiv pentru orizontul Dubaiului. Odată finalizat, Ciel Tower se va mândri cu o serie de caracteristici și facilități de lux, incluzând 1.000 de camere, o terasă pe acoperiș cu o piscină de tip infinity și un bar, precum și restaurante de top. Mega-proiectul este programat să fie finalizat până în prima jumătate a anului 2024.
4. Six Flags Qiddiya, Arabia Saudită
Six Flags Qiddiya va fi Disneylandul Arabiei Saudite. Se va afla la aproximativ 45 km de centrul orașului Riyadh și se preconizează că va fi cel mai mare oraș de divertisment din lume până în 2030, cu o suprafață totală de 334 km pătrați.
Faza 1, programată să fie finalizată în 2024, are un cost estimat la peste 8 miliarde de dolari. În prima fază va fi finalizat cel mai mare parc tematic din lume, numit Six Flags Theme Park, construit la un cost de 1 miliard de dolari, a cărui inaugurare a anunțată pentru octombrie 2024. Parcul va dispune de o serie de atracții și ride-uri care vor bate record după record, inclusiv cel mai lung, cel mai înalt și cel mai rapid roller coaster din lume.
Acesta va fi primul parc tematic marca Six Flags din Arabia Saudită și primul din afara Americii de Nord, din 2004 încoace. La deschidere, parcul va cuprinde un total de 32 de hectare și va avea 28 de atracții diferite în șase zone tematice.
3. Aeroportul Internațional Navi Mumbai, India
Având inaugurarea stabilită pentru 2024, Aeroportul Internațional Navi Mumbai este pregătit să devină al doilea aeroport din regiunea metropolitană Mumbai din India.
Ținând cont de populația în creștere și de extinderea impactului economic în regiunea Mumbai, noul aeroport își propune să atenueze presiunea asupra aeroportului existent al orașului, care deservește în prezent aproape 45 de milioane de pasageri pe an.
Aeroportul internațional Navi Mumbai, pe lângă faptul că va spori conectivitatea regională, va dispune de multiple legături de transport. Printre acestea, legătura transportuară Mumbai Trans Harbor Link, un pod maritim cu o lungime de 22 km, aflat în prezent în construcție, va lega aeroportul de partea continentală a orașului Mumbai.
Noul aeroport este dezvoltat în mai multe etape. Prima fază, a cărei finalizare este programată până în decembrie 2024, include deschiderea pistei, permițând aeroportului să primească 20 de milioane de pasageri anual.
Ca parte a planului, aeroportul va include trei terminale interconectate. Cel de-al patrulea terminal va fi dedicat transportatorilor low-cost, fiind proiectat pentru a găzdui cel puțin 2 milioane de pasageri anual în prima fază de finalizare. Acesta va dispune de două piste și va oferi locuri de parcare pentru 42 de aeronave. Costul acestui proiect este estimat la 2 miliarde de dolari.
2. Iconic Tower, Egipt
În cadrul vastei inițiative guvernamentale de a construi o nouă capitală de ultimă generație a Egiptului, vom asista la construcția a numeroși zgârie-nori incredibili, între care și Iconic Tower. Cu o înălțime structurală totală de 394 m, Iconic Tower va avea 80 de etaje. Etajele 1-40 vor fi birouri, iar următoarele 10 etaje vor fi apartamente de brand, urmate de 30 de etaje care sunt în curs de finalizare ca parte a unui hotel de 5 stele.
La etajul 74 va fi amenajată o punte de observație care va oferi vizitatorilor o panoramă fabuloasă a noii capitale administrative. Acest turn, unul dintre cele 20 de clădiri care se construiesc în districtul central de afaceri al noii capitale a Egiptului, este realizat de China State Construction Engineering Corporation.
Construcția turnului a început oficial în mai 2018, iar până în iunie 2021, toate lucrările de beton structural au fost finalizate. Se preconizează că turnul va fi finalizat în 2024 iar după finalizare, aceasta va fi cea mai înaltă clădire din Egipt și din Africa. De asemenea, trebuie spus că acest turn este realizat la un cost de 3 miliarde de dolari.
1. Azabudai Hills, Tokyo, Japonia
Japonia adaugă încă un punct de reper pe lista megaconstrucțiilor din capitală. A început construcția unui nou cartier de elită în care se va ridica cel mai înalt zgârie-nori din Japonia.
Scopul mega-proiectului este de a crea un sat urban modern, unul care să îndeplinească cerințele unui mega-oraș, dar care, în același timp, să aducă intimitatea unui sat în inima marelui oraș.
Programat să se deschidă în 2024, Azabudai Hills din Tokyo va costa 4,2 miliarde de dolari. În contextul cutremurelor din Japonia, obiectivul este de a crea un oraș în interiorul orașului, în care oamenii să poată evada, mai degrabă decât să fugă din capitală.
Acest nou cartier va avea un turn principal de 64 de etaje și alte două turnuri rezidențiale. În 2022, turnul principal al ansamblului a ajuns la 330 m și a devenit în același timp atât cea mai înaltă clădire din Japonia, cât și primul zgârie-nori super înalt din Tokyo.
Această nouă clădire este construită pentru a fi atât de rezistentă încât este proiectată pentru a constitui un adăpost sigur în care ocupanții săi să se refugieze și să își continue activitatea chiar dacă Tokyo este lovit de un cutremur de magnitudine 9 pe scara Richter.
Add Comment