EP. 3: SPECTACOLUL VIZUAL AL LUI BUDDHA
[dropcap size=small]D[/dropcap]in barcă am sărit din nou pe pământ, aproape de palatul regal, dar nu era astăzi în program, căci nu departe de el, întins pe o parte, ne aştepta în Wat Pho, Buddha culcat. Şocant la primul impact! Un complex impresionant, spate în spate cu Marele Palat Regal, onorează momentul trecerii lui Buddha în Nirvana, printr-o statuie colosală, 15 m înălţime, 46 m lungime, concepută în jurul unei structuri de cărămidă şi modelată apoi în ipsos învelit în foiţă de aur. Aşezat întins pe un postament înalt, aproape strecurat printre cele două şiruri de coloane rectangulare care susţin acoperişul foarte înalt al templului, Buddha îşi lasă uşor capul în palma mâinii drepte în timp ce pleoapele se închid grele peste ultimele clipe ale trecerii lui terestre. Surpriza întlnirii cu reprezentarea lui a fost anticipată de faţa extaziată a Andrei în clipa când a intrat în templu prin uşa foarte înaltă, încadrată într-o ramă metalică superb filigranată, şi l-a văzut. Eram câţiva paşi în spatele ei, şi expresia plină de surpriză şi încântare a pregătit reacţia mea, fără să o anuleze. Templul în sine este un spectacol complet, fiind acoperit pe întreaga suprafaţă a pereţilor, grinzilor şi tavanului, cu pictură decorativă perfect realizată. La 46 de metri dincolo de capul atât de expresiv, picioarele deja rigide ca poziţie, întorc spre privitor tălpile splendid inscripţionate în sidef, începând de la amprentele degetelor până la cele 108 “laksanas”, adică 108 simboluri, ilustraţii de bun augur ale acţiunilor pozitive ce l-au dus pe Buddha la perfecţiune. Treci prin faţa lui, îl ocoleşti pe la picioare, şi poţi dacă vrei, să pui câte o monedă, din cele luate la intrarea în templu, în fiecare din cele 108 castroane înşirate, în speranţa împlinirii unei dorinţe.În galeriile exterioare orientate spre cele patru puncte cardinale se găseşte cea mai mare colecţie de statui Buddha, din Thailanda, 394, aurite, înşiruite spectaculos în poziţia lotus. Din loc în loc, câte o statuie neagră în aceeaşi poziţie, rupe continuitatea înşiruirii, creând dinamism. Ca şi templul în sine, toate interioarele sunt pictate, spunând o poveste sau doar decorând nonfigurativ tavanele. Afară, un teanc de plăcuţe ceramice, precum ţigla de la noi, sunt bucată cu bucată suport pentru acatiste, şi se lasă odată cu cuvântul scris pe coli de hârtie, spre sfinţire, într-un loc anume. Călugări budişti de toate vârstele , înfăşuraţi în una sau alta din cele două nuanţe de galben sau portocaliu ale ordinului din care fac parte, se agită a sărbătoare printre pavilioane. Statuete mici, reprezentări expresive de omuleţi ciudaţi şi animale, din piatră, sălăşluiesc prin vegetaţia dintre clădiri. Arhitectura exterioară, de un alb impecabil întreţinut, contrastează cu cornişele pictate cu rafinament. Peste toate se ridică turlele supraetajate, aurite, pe care le văzusem din barcă. Lume multă, pestriţă ca naţie şi vestimentaţie, dar toţi cu mâneci lungi şi picioarele acoperite, zumzăie în toate limbile pământului, a admiraţie.
What Pho înseamnă şi prima universitate publică din Thailanda, dar şi centru de păstrare a tradiţiilor medicale, şi a masajului tipic thailandez. Cine vrea, poate să îl încerce chiar acolo, nouă însă, ne era cam foame, dar asta nu e o problemă greu de rezolvat în Thailanda; aproape pe orice trotuar găseşti o bucătărie în plină acţiune.
Problema s-a rezolvat repede şi onorabil cu câteva antreuri de pui şi peşte, înşirate pe băţ, tăvălite prin sosuri picante, înghiţite în grabă, în aer liber, în plin parc, pe malul marelui râu. O îngheţată de cocos adăpostită chiar în nuca originară folosită drept cornet, a rezolvat definitiv problema glicemiei scăzute de atâta umblatură şi căldură. Gata, eram apte pentru o altă întâlnire, laică de astă dată, cu Asiatique the River Front, undeva departe în lungul râului, dar numai după ce am trecut prin targul de amulete budiste înşirate pe trotuar, în care, de departe, cele mai interesante lucruri erau statuetele-călugări, înspăimântător de expresive.(va urma)
Add Comment