In aer

Bagaje pierdute? Ce solutii ai.

Stai si astepti la banda de bagaje si ai senzatia ca totul dureaza o eternitate, pana ce fluxul valizelor incetineste, apoi se opreste de tot. Bagajul tau nu e nicaieri. Sau poate apare intr-un tarziu, dar arata de parca ar fi facut razboiul. Cine raspunde bagajele pierdute?

bagaje2

[highlights color=”gray”]Bagaje intarziate[/highlights]

Daca bagajul tau intarzie, incearca sa nu intri in panica. Companiile aeriene pot sa le urmareasca traseul si cam 99% dintre ele sunt returnate. Daca ai sansa ca valiza ta sa vina cu urmatorul avion, atunci nu ai de asteptat decat cateva ore. Daca a ajuns intr-un alt aeroport, atunci orele se transforma in cateva zile. Completeaza imediat formularul de reclamatie si lasa adresa de la hotel sau de acasa, precum si un numar de telefon unde poti fi gasit.

Compania aeriana iti va aduce bagajul atunci cand acesta va fi gasit; rare sunt situatiile in care trebuie sa te reintorci la aeroport pentru a reintra in posesia lui. In plus, vei primi si o suma de bani care iti va despagubi eventualele cheltuieli ocazionate de pierderea sau intarzierea bagajului (asadar, pastreaza toate bonurile!)

Inainte de a parasi aeroportul, asigura-te ca stii cum sa verifici statutul bagajului tau; o poti face in unele cazuri online, in timp ce alteori ti se pune la dispozitie un numar de telefon unde sa suni pentru a obtine informatii.

bagaje3

[highlights color=”gray”]Bagaje pierdute[/highlights]

Daca bagajul tau este pierdut, fa o reclamatie in scris. Aceasta poate fi completata la aeroport sau prin mail. Pe zborurile interne din SUA, raspunderea companiei aeriene este de 3300 dolari pe persoana. Pe zborurile internationale, raspunderea variaza, intrucat este guvernata de doua tratate internationale, Conventia de la Montreal si Conventia de la Varsovia. In SUA, daca ai platit o taxa pentru bagaj, compania trebuie sa iti returneze banii. Mai multe informatii gasesti pe site-ul companiei aeriene respective.

S-ar putea sa fie nevoie sa aduci chitante care sa ateste valoarea lucrurilor pe care le-ai avut in bagaj. Daca le ai, include copii ale lor in orice document pe care il trimiti catre compania aeriana. (Tine minte ca vei fi despagubit cu valoarea la zi a articolelor – prin urmare, nu vei primi intreaga suma de 1000 de dolari, pe care ai platit-o pentru valiza achizitionata acum 2 ani, de exemplu). Poti sa achizitionezi o protectie pentru extra-valoare, daca bagajul tau valoreaza mai mult decat suma limita impusa (inainte, asigura-te insa ca lucrurile tale nu sunt deja acoperite de polita de asigurare de calatorie incheiata anterior).

Companiile aeriene au in general o lista lunga de articole pentru care nu sunt responsabile in caz de pierdere a bagajului; printre acestea se numara bijuterii, bani, amintiri de familie si alte valori. Astfel de articole e bine sa le lasi acasa sau sa le pui in bagajul de mana.

[highlights color=”gray”]Bagaje furate[/highlights]

Mergi direct la banda de bagaje dupa aterizare, pentru a minimiza riscul ca bagajul sa iti fie furat. Multe companii aeriene scaneaza bagajele atunci cand sunt incarcate pe banda si pastreaza aceste inregistrari, mai ales in aeroporturile mari. Daca bagajul tau dispare dupa ce ai parasit zona benzii de bagaje, plangerea nu mai trebuie facuta catre compania aeriana, ci catre politie. Asigurarea ta personala poate sa acopere bagajul furat; daca nu, ia in calcul incheierea unei polite de asigurare de calatorie.

"Please report any unattended luggage."

[highlights color=”gray”]Bagaje deteriorate[/highlights]

Odata ce ai intrat in posesia bagajului, verifica sa vezi daca nu este deteriorat. Raporteaza orice stricaciune inainte de a parasi aeroportul; compania aeriana va dori sa inspecteze si ea bagajul. Tine minte ca in cele mai multe cazuri nu vei fi despagubit pentru stricaciunile minore. Cel mai probabil va trebui sa faci rost de o chitanta pentru orice reparatii aduse bagajului sau vei fi nevoit sa apelezi la serviciile care ofera reparatii si care apartin de compania aeriana cu care ai calatorit. Pentru mai multe informatii adreseaza-te dinainte personalului de la sol. Nu va fi prea placut sa afli ca ai platit bani pentru o reparatie care nu este inclusa pe lista celor acoperite de despagubire.

[highlights color=”gray”]Cum sa previi pierderea bagajului[/highlights]

1. Scrie-ti numele in interiorul bagajului si la exterior. Si mai bine, pune o copie a intinerariului tau de calatorie in fiecare bagaj cu care calatoresti, pentru a putea fi localizat de catre compania aeriana.

2. Printre cauzele cel mai des intalnite ale pierderii sau intarzierii bagajelor se numara check-in-ul facut pe ultima suta de metri sau conexiunile “stranse” ca timp.  Atunci cand se poate, evita-le pe amandoua.

3. Pune toate lucrurile de valoare in bagajul de mana. Camere foto, computere, medicamente, portofele, amintiri de familie, bijuterii, documente, dar si confirmari pentru rezervari, itinerarii de calatorie, informatii de contact si alte documente necesare pentru drum, nu au ce cauta niciodata in bagajul de cala.

4. Fa o lista cu ce ai in bagaj. Suna incomod, dar daca vei fi intrebat – in caz de pierdere – ce ai avut in bagaj, nu vei vrea sa uiti nimic de valoare. Daca faci o lista inainte de a pleca la drum, tine-o la indemana – asa iti vei putea aduce usor aminte tot ce ai pus in bagaje.

5. Asigura-te ca persoana care iti eticheteaza bagajul, pune eticheta cu destinatia corecta.

6. Pune in bagajul de mana un rand de schimburi, pentru a avea ce sa imbraci in caz ca nu primesti bagajul la timp. Daca mai calatoresti cu cineva, pune haine pentru amandoi in ambele valize pentru cala. Asa esti sigur ca daca un bagaj se pierde, ai in celalalt cateva lucruri personale.

7. Asigurarea de calatorie este cea mai buna garantie ca iti vei recupera orice pierdere.

[highlights color=”gray”]Daca totul da gres[/highlights]

unclaimed

Daca bagajul tau este pierdut, furat sau deteriorat, completeaza imediat formularul de reclamatie. Daca nu esti satisfacut de mersul ulterior al lucrurilor sau vrei sa faci plangere impotriva companiei aeriene, contacteaza Departamentul de transport al Serviciului aviatic de protectie a consumatorilor.

In final, daca te intrebi unde ajung bagajele pierdute si niciodata reclamate, iata si raspunsul: UnclaimedBaggage.com!

Booking.com

About the author

TukTuk driver

Urcă în TukTuk! Oriunde te duc!

Add Comment

Click here to post a comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ella icon
ella icon



Booking.com




Urmărește-ne pe Facebook!

Newsletter

Newsletter Form (#1)

Abonează-te la Newsletter-ul TukTuk!

Lumea e a ta!

Fii la curent cu cele mai recente noutăți și informații din zona de turism și călătorie!


Newsletter

Newsletter Form (#1)

Abonează-te la Newsletter-ul TukTuk!

Lumea e a ta!

Fii la curent cu cele mai recente noutăți și informații din zona de turism și călătorie!