[dropcap size=small]F[/dropcap]iind o localitate japoneza in care traditionalismul a castigat teren in fata modernismului, Kamakura este un oras al templelor. Fie ca sunt refacute (ca mai toate edificiile japoneze) fie ca au ramas intacte (cazuri extrem de rare), templele raman obiectivele turistice principale in acest orasel pitoresc, care s emai mandreste si cu cateva plaje de nisip foarte frecventate in lunile estivale.
Dupa altarul shintoist Tsurugaoka Hachimangu, am luat-o la picior catre Daibutsu – Marele Buddha din Kamakura, imensa statuie in aer liber, care-l reprezinta pe Amida Buddha, aflata in zona templului Kotoku-in. Drumul de la Tsurugaoka la Daibutsu (daibutsu inseamna „marele Buddha”)trece printr-o zona cu case frumoase. Un drum linistit ce aminteste de o plimbare pe Furnica, rar strabatut de vreun autoturism (asa cum vom mai vorbi aici, japonezii merg foarte putin cu propriile masini).
Statuia are inaltimea de 13,35 metri (fapt ce o face a doua cea mai inalta statuie de bronz a lui Buddha din Japonia, dupa cea din nara, aflata insa in interiorul templului Todaiji),cantareste 121 tone, a fost ridicata in 1252 si, initial, a fost asezata in interiorul coridorului unui templu. Care a fost distrus de nenumarate ori de taifunuri si tsunamiuri, in secolele 14 si 15, fapt ce a facut ca din anul 1495 Buddha din Kamakura sa stea in aer liber. Nu se stie foarte clar daca statuia actuala este chiar cea initiala sau doar o copie facuta de-a lungul timpului, dupa ce originalul a fost lovit de intemperii. In tot cazul, marele cutremur din regiunea Kanto, ce a avut loc in 1923, a distrus baza statuii, reparata doi ani mai tarziu. Reparatiile au continuat in 1960, cand a fost intarit gatul, fiind luate masuri de protectie pentru ca, in eventualitatea unui nou cutremur, sa nu-i cada capul.
In tot cazul, Amida Buddha este reprezentarea budismului tinutului pur, o secta din China care a castigat multi simpatizanti in Japonia secolului 12 si care a ramas extrem de populara pana in ziua de azi. Secta propovaduieste devotamentul pentru Amida Buddha exprimat prin mantre si sinceritatea inimii: dupa moarte, adeptii sectei vor merge in Tinutul Pur – un taram incantator de unde se ajunge foarte usor in Nirvana.
Locul in care se afla Daibutsu e destul de aglomerat, dar de peste tot razbate o pace specifica. In spatele statuii se afla o gradina in care misuna veverite. Statuia e pozata din toate partile de catre turisti iar la intrarea in incinta acestia pot citi o nota care li se adreseaza direct si in care li se cere respectul: „Intrati cu o reverenta”, se mentioneaza in finalul acesteia.
Dupa ce i-am facut reverenta uriasului (si inverzitului) Buddha, am parasit cel mai vizitat obiectiv din Kamakura pentru a ajunge la alt obiectiv foarte popular, si anume templul budist Hasedera.
Hasedera e un templu al sectei Jodo, cunoscuta pentru statuia ridicata lui Kannon, zeita… milei. Inalta de 9,18 metri, aceasta sculptura de lemn poate fi vazuta in interiorul cladirii orincipale a templului, ea fiind realizata dintr-un lem special. Legenda spune ca in anul 721, calugarul Tokudo Shonin a descoperit un arbore de camfor foarte inalt, ce crestea in padurile de pe muntii de langa satul Hase, in regiunea Nara. El si-a dat seama ca trunchiul acestui copac este atat de mare incat poate avea suficient material pentru a ridica doua statui ale zeitei cu 11 capete Kannon (fiecare chip reprezinta o caracteristica a zeitei). Partea de jos a trunchiului a fost folosita pentru a sculpta statuia lui Kannon din templul Hasedera iar cealalta pentru a sculpta o alta statuie, similara, care a fost aruncata in mare, odata cu rugaciunea ca ea sa reapara pentru a-i salva pe oamenii aflati la ananghie. 15 ani mai tarziu, in anul 736, in noaptea zilei de 18 iunie, statuia a fost zarita pe plaja Nagai din peninsula Miura, aflata la mica distanta de Kamakura, trimitand raze de lumina. Ea a fost adusa in oras unde a fost construit un templu pentru a o venera.
Hasedera este uimitor insa si prin prisma altui aspect. Urcand scarile catre templu, dai peste un altar inconjurat de o multime de statuete mici, de piatra. O multime… insemnand cateva sute, daca nu mii. Acestea sunt randuite in siruri si, unele dintre ele sunt imbracate in mici lucrusoare tricotate. Ele il reprezinta pe Jizo Bodhisattva, care ii ajuta pe copiii morti sa ajunga in paradis. Jizo, protectorul copiilor, este una dintre cele mai iubite divinitati japoneze, fiind cel care se spune ca usureaza suferinta plozilor le si scurteaza perioada de penitenta in Iad, grabind sufletele sa ajunga in paradis. In folclorul japonez, Jizo ii ascunde pe copii in robele lui pentru a-i proteja de demoni in drumul lor catre tinutul pur. Micutele statui semnifica totodata copiii nenascuti (avortati) dar si, precum spuneam, cei morti, parintii acestora fiind cei care aduc acele lucrusoare care imbraca unele dintre statui.
Intreg ansamblul templului exceleaza prin frumusete si diversitate, fiind ridicat pe culmea unui deal. Dupa o vizita prin cladirile acestuia, te poti opri pentru a admira un fascinant peisaj asupra orasului Kamakura si a marii care-l strajuieste, dupa care iti continui plimbarea prin superbele gradini sau chiar poti servi masa in micutul restaurant din apropiere. Biletul de intrare in templul Hasedera este de 300 de yeni (circa 2,7 euro).
Vezi mai jos fotografii de la Marele Buddha si templul Hasedera:
Add Comment