Cum să faci fotografii de la fereastra avionului (4)
Foto: Deposit Photos
Foto & Video Ghid foto

Cum sa faci fotografii de la fereastra avionului

Un e book care pentru orice călător pasionat (1)

Cu siguranță că ai stat măcar o dată lipit cu fruntea de geamul unui avion, încercând să surprinzi cu telefonul un apus superb, printre aripi și nori, pe care să te grăbești apoi să-l postezi pe Instagram. Felicitări: faci parte dintr-un soi de „frăție” globală, cea a pasionaților de fotografii aeriene cu zgomot de reacție pe fundal și plastic zgâriat între lentilă și reverie. Pe scurt, nu ești singurul. Doar că șansele sunt mari ca prima ta poză de la fereastra avionului să fi fost o combinație de reflexii ciudate, o aripă blurată și un strop suspect apărut pe marginea cadrului.

Relazează-te, nu e vina ta. A face fotografii bune de la fereastra avionului pare simplu, până în clipa în care încerci și realizezi că nu ești deloc mulțumit de rezultat. Dar cu un pic de răbdare, câteva trucuri verificate și un dram de înțelepciune, poți obține imagini memorabile chiar și fără să iei data viitoare un elicopter privat. Hai să vedem cum să faci fotografii de la fereastra avionului.

1. Fereastra (geamul) avionului – dușmanul tăcut al fotografiei

Cum să faci fotografii de la fereastra avionului (5)
Foto: Deposit Photos

Să începem cu realitatea crudă: geamurile avioanelor comerciale nu sunt făcute pentru pasionații de fotografie. Sunt duble (uneori triple), curbate, zgâriate de timp și lovite de milioane de degete plictisite. În plus, creează reflexii supărătoare care pot transforma o fotografie de vis într-un selfie accidental.

Primul impuls – să lipești telefonul sau aparatul foto de geam – e și cea mai comună greșeală. Nu doar că nu elimină vibrațiile (avionul vibrează constant), dar poți obține și un inel de condens elegant fix în mijlocul cadrului. Mai bine, apropie lentila cât mai mult de geam, dar fără să-l atingi. Dacă folosești un DSLR sau mirrorless, un parasolar ajută enorm – nu pentru soare, ci pentru a bloca reflexiile.

Pentru utilizatorii de smartphone – majoritari în cazul de față – poți crea un „scut” de umbră cu palma liberă, formând un tunel între cameră și geam. Nu arăți tocmai elegant, dar cine are timp de aparențe când sub tine se înalță falnic însuși Everestul?

2. Momentul contează mai mult decât ai crede

Cum să faci fotografii de la fereastra avionului (1)
Foto: Canva Pro

Lumina e prietenul tău cel mai bun – dar și cel mai capricios. Zborurile de dimineață sau cele dinspre seară sunt cele mai ofertante. Soarele jos pe cer oferă un joc spectaculos de umbre și străluciri, fără să ardă imaginea.

Un alt detaliu: geamurile avioanelor au tendința de a se aburi sau chiar de a prinde gheață la altitudini mari, mai ales după o oră-două de zbor. Dacă vrei imagini clare, acționează rapid – în primele 20 de minute după decolare. După aceea, poți oricând fotografia urmele de zgârieturi și condens pentru un efect „artistic postmodern”.

Iar dacă ai norocul să prinzi zboruri la orele de aur, nu ezita să te bucuri de ele. Apusurile la 10.000 de metri sunt printre cele mai subevaluate spectacole gratuite din lume – iar norii le oferă scenografia perfectă.

3. Focalizare: manualul de utilizare al clarității

Cum să faci fotografii de la fereastra avionului (4)
Foto: Deposit Photos

Majoritatea camerelor, mai ales cele de pe telefoane, se pierd complet în fața unui geam dublu și a unui nor pufos din depărtare. Autofocalizarea încearcă frenetic să găsească ceva interesant și sfârșește focalizând fix pe zgârieturile de pe geam.

Soluția este să treci pe focalizare manuală, dacă dispozitivul îți permite. Pe DSLR-uri e simplu. Pe telefoanele moderne, există aplicații foto (precum Halide pentru iOS sau ProShot pentru Android) care permit focalizare manuală – iar diferența se simte imediat. Sigur, o poți face și direct din aplicația camerei foto a telefonului.

Folosește punctul central de focalizare și evită fundalurile plate, fără detalii, care „păcălesc” senzorul. Când apar norii, munții sau marginile unei insule – acționează. Cadrul ideal nu așteaptă, mai ales când zbori cu 900 km/h.

4. Blitzul e dușmanul inutil

Încă se mai vede, din când în când, câte un blitz activat într-un avion. În afară de faptul că e inutil (nu vei ilumina munții Alpi de la 10 000 de metri altitudine), tot ce vei reuși este să-ți luminezi propria reflexie în geam. Adică vei obține un selfie neintenționat cu nasul lipit de plastic.

Oprește blitzul din reflex. Sau din principiu. Sau din decență. Este, poate, cel mai simplu mod de a îmbunătăți o fotografie fără să înveți nimic tehnic. În general vorbind, nu doar când ești la fereastra avionului… nu fotografia cu blitz.

În plus, nu ți-ai dori să fii acea persoană care declanșează o furtună de priviri iritate la 2 dimineața într-un zbor transatlantic.

5. Compoziția face diferența dintre banal și remarcabil

Cum să faci fotografii de la fereastra avionului
Foto: Canva Pro

Poate părea tentant să fotografiezi doar norii. Sunt frumoși, efemeri, par pictați. Dar, în fotografie, lipsa unui punct de interes duce la imagini plate, fără poveste.

Caută un element de ancorare. Aripa avionului, motorul, o linie de coastă, o zonă de munte care străpunge plafonul de nori, o insulă izolată sau chiar o paletă interesantă de culori în norii iluminați de soare. Dacă tot nu găsești nimic spectaculos, poți introduce un element din interiorul avionului – un colț de hublou, o mână sprijinită poetic, o carte sau chiar o siluetă adormită.

Compoziția nu e despre ce vezi, ci despre cum alegi să arăți ceea ce vezi. Și chiar și cel mai plictisitor zbor poate deveni scenă pentru o fotografie memorabilă.

6. Alege locul potrivit în avion – fereastra nu e totul

Cum să faci fotografii de la fereastra avionului (3)
Foto: Canva Pro

Faptul că ai un loc la fereastră nu garantează automat o fotografie bună. Dacă stai exact pe aripă, orizontul tău va fi dominat de metal și zgomot vizual. Iar dacă ești în dreptul unui motor, pregătește-te pentru distorsiuni cauzate de căldura degajată – un efect interesant în fizică, dar nu prea fotogenic.

Cele mai bune locuri pentru fotografii sunt cele din fața sau spatele aripilor. La zborurile lungi, verifică din timp tipul aeronavei (folosind site-uri precum SeatGuru sau planurile de pe site-ul companiei) și alege locurile în funcție de poziția soarelui. Dacă zbori spre vest și vrei un apus spectaculos, alege partea dreaptă a avionului; spre est, dimineața, stai în stânga. Nu e magie ci doar geografie aplicată cu un pic de anticipație.

Bonus: evită locurile din apropierea toaletelor. Nu au legătură cu fotografia, dar îți salvează alt gen de experiență. Neplăcută.

7. Editează cu măsură, fiindcă natura nu are nevoie de filtre dramatice

După ce ai făcut poza perfectă (sau aproape), tentația de a o edita excesiv e mare. Saturația la maximum, filtre vintage, contrast explodat. Dar frumusețea imaginilor din avion stă tocmai în naturalețea lor: lumina difuză, norii pufoși, culorile moi. Nu ai nevoie să transformi cerul într-un carnaval de nuanțe nefirești.

Folosește aplicații precum Snapseed sau Lightroom Mobile pentru a corecta ușor expunerea, a echilibra culorile și a scoate în evidență detaliile. O ușoară accentuare a clarității și a umbrei poate face minuni, dar păstrează linia între autentic și artificial. O fotografie bună nu trebuie să pară că a fost făcută pe o altă planetă.

În plus, dacă simți nevoia să scrii în descrierea fotografiei că este „needitată”, înseamnă că poate ai făcut deja prea multe ajustări.

De sus, totul pare mai simplu

Fotografia de la fereastra avionului e o formă ciudată de meditație. Ești izolat de lume, fără control asupra decorului, dar cu ochii deschiși asupra unei perspective rare. E o combinație de noroc, instinct și puțină tehnică.

Data viitoare când te urci într-un avion, lasă micul dejun de bord să mai aștepte și privește pe geam. O clipă de lumină perfectă printre nori poate fi tot ce ai nevoie pentru o imagine care să spună o poveste, nu doar să strângă like-uri.

Foto: Canva Pro

Citeste si: Cum sa fotografiezi focurile de artificii

Booking.com

About the author

TukTuk driver

Călător cu firimituri de talent la scris și la ocolit gropile. Pasionat de călătorii, dar și de povești care îți fac bagajele să sară singure în portbagaj, TukTuk Driver are o misiune simplă: să-ți arate lumea cu un strop de umor și multă inspirație. Când nu e la volanul TukTuk-ului, visează la următoarea destinație... sau la o cafea aromată. 🚗🌍 Urcă în TukTuk! Oriunde te duc!

1 Comment

Click here to post a comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

  • Eu as recomanda sa comuti obiectivul pe focalizare manuala si sa-l pui la infinit, apoi sa setezi o diafragma cat mai inchisa, pentru un camp de profunzime maxim si un timp de expunere cat mai mic posibil.

Abonează-te la newsletter-ul „Scrisoare din TukTuk”

ella icon
ella icon




Urmărește-ne pe Facebook!

Abonează-te la newsletter-ul „Scrisoare din TukTuk”