Învață lucruri noi despre zahăr, la muzeul L’Aventure du Sucre

Mauritius ”trăiește” prin trei industrii majore. Cea a turismului, cea a confecțiilor (sunt multe fabrici în care se fac produse ale marilor branduri de fashion din lume) și cea a trestiei de zahăr. Zahărul e a doua natură a oamenilor din Mauritius așa că nu e de mirare faptul că a apărut acest muzeu, L’Aventure du Sucre, transformat dintr-o veche fabrică de prelucrare a trestiei de zahăr, Beau Plan pe numele ei.

Muzeul Zahărului, o istorie vizuală a insulei Mauritius
Muzeul Zahărului, o istorie vizuală a insulei Mauritius

Muzeul e cool în primul rând pentru faptul că nu spune doar istoria zahărului în Mauritius ci vorbește de-a dreptul despre istoria în sine a insulei, despre sclavi, despre rom, despre comerț și multe altele. Am descoperit inclusiv un opis cu populația din Mauritius, numărul exact de locuitori răpuși în fiecare an de molime. Fabrica originală fusese ridicată în 1797 și a funcționat neîntrerupt până în 1999, așa că majoritatea mașinilor și utilajelor sunt la locurile lor, unii dintre foștii muncitori sunt tot acolo, doar că s-au transformat în ghizi pentru turiști și explică procesul prin care zahărul din trestie se transformă în cristalele din cutii. Există și filme explicative, e și un colț rezervat pentru copii, o expoziție și multe alte lucruri foarte drăguțe, care fac din acest loc ”tehnic” la prima vedere un punct important pe harta celor care vor să viziteze insula.

La final ai posibilitatea să testezi diversele tipuri de zahăr, mai brun sau mai puțin brun, să faci o degustare de rom și să cumperi suveniruri, care mai de care mai colorate și mai… zaharoase.

Tragi cu tunul (la figurat) din Citadelă

Capitala Port Louis, văzută din Citadelă
Capitala Port Louis, văzută din Citadelă

Înainte de a ajunge în capitala Port Louis am urcat la Citadelă. La La Citadelle, adică, locul din care poți admira, de la înălțimea de 500 de metri, orașul-mândrie al insulei Mauritius. Citadela este, de fapt, un vechi fort, Fort Adelaide, a cărui construcție a început în noiembrie 1830, pentru a fi gata 10 ani mai târziu. Ridicat de britanici cărora le era teamă de o eventuală revoltă civilă a francezilor rămași pe insulă după cucerirea ei, fortul nu a avut alt rol, în decursul istoriei, decât acela de a fi transformat, din când în când, în garnizoană militară. Dar poziția lui strategică, cu acces vizual peste portul Capitalei, dădea impresia de vajnic apărător al orașului. Ca fapt divers, există inclusiv un tunel subteran care face legătura între Citadelă și port.

Curtea interioară a fortului
Curtea interioară a fortului

În afară de fotografiile pe care te grăbești să le faci de jur împrejur, în Citadelă mai poți admira  tunurile plasate ”strategic” (unele cam fără sens) în curtea interioară sau pe metereze sau poți vizita Muzeul Național Maritim, unde vei vedea o colecție de nave, arme și alte lucruri istorice.

Vizitezi Port Louis, o capitală aglomerată, cu un port frumos

După Citadelă, pașii te poartă instant către capitala Port Louis. Am vizitat-o într-o zi noroasă, în care ploaia îi dădea târcoale fără a o speria prea tare. N-am stat mult, poate maxim o oră, dar am apucat să-i văd zona portuară, numită Caudan, poate primul loc în care ajunge turistul plecat de pe plajă. Caudan Waterfront e înțesată de magazine, buticuri, piețe de artizanat, localuri și chiar o bibliotecă. E zona care reprezintă poate cel mai bine spiritul insulei Mauritius. Un loc viu, colorat, în care te poți plimba de-a lungul portului, poți bea o cafea sau o bere la o terasă, poți lua masa la un restaurant pe gustul tău sau poți face shopping în magazine pline de stil. O dimensiune socială a insulei care propune un entertainment colonial lipsit de epatare dar extrem de plăcut în esență.

Clasica temă a umbrelelor colorate a prins și în Port Louis
Clasica temă a umbrelelor colorate a prins și în Port Louis

Altfel, e bine de știut că Port Louis a fost fondat în 1735 de către guvernatorul francez Bertrand- François Mahé de La Bourdonnais și e un oraș foarte aglomerat pe timpul zilei (am remarcat că traficul e de-a dreptul sufocant uneori – lucru de mirare având în vedere populația de circa 150.000 locuitori dar nu foarte surprinzător dacă remarci străzile înguste). Numele lui provine de la regele Louis al XV-lea al Franței și de la faptul că locuitorii francezi de atunci au numit regiunea ”Portul de Nord-Vest”. E principalul centru financiar al țării, un adevărat paradis fiscal în care se înghesuie sedii de bănci, companii comerciale și, desigur, cele mai importante instituții statale.

Caudan Waterfront
Caudan Waterfront

Nu e neapărat orașul în care să-ți petreci vacanța, dar dacă ai ajuns în Mauritius și te-ai apucat să colinzi insula, nu-l ocoli. Dintre atracțiile pe care nu le-am văzut, din lipsă de timp, dar despre care am citit, sunt de menționat Muzeul Fotografiei, China Town, Champ de Mars (loc în care în fiecare weekend, din martie în decembrie, au loc curse de cai), Muzeul Național de Istorie și Blue Penny Museum, un muzeu în care afli mai multe despre al doilea simbol al insulei Mauritius (pe lângă omniprezenta, dar dispăruta, pasăre Dodo) – timbrul Blue Penny, un exemplar din acest timbru extrem de rar găsindu-se aici.

În Mauritius ajungi cu Turkish Airlines, care operează trei zboruri pe săptămână din București – lunea, miercurea și vinerea.

Rezervă o cameră la hotel Booking.com

LASĂ UN RĂSPUNS:

Introdu comentariul!
Introdu numele

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.