Africa Asia Australia & Oceania Destinatii Europa

Cele mai frumoase gari din lume

[nextpage title=”Pagina 1″ ]

Desi suntem siguri ca in ultimii ani ai preferat de cele mai multe ori avionul in locul trenului, nu trebuie sa uiti ca in multe tari a ramas un mijloc de deplasare de baza. Si sunt o multime de gari cu arhitectura spectaculoasa, cu picturi impresionante, sau  care arata cel putin exotic. Noi am ales doar 9 dintre ele, pentru a-ti demonstra ca arta si ingineria pot face casa buna oricand.

9 Antwerpen-Centraal, Belgia

Numita gara catedrala, impresionanta constructie belgiana te va impresiona, cu siguranta
Numita gara catedrala, frumoasa constructie belgiana te va impresiona cu siguranta

Construita intre 1895 si 1905, aceasta adevarata catedrala este, in mare parte, opera arhitectului Louis Delacenserie, dar o contributie importanta au avut-o si Jan Van Asperen si Clément Van Bogaert. Domul impresionant, viaductul si intregul aspect al cladirii sunt pur si simplu eclectice, astfel ca, in 2009, gara din Antwerpen a fost pe locul patru intr-un top realizat de revista Newsweek.  Ce faci daca ai de pierdut timpul intre doua trenuri? Dai o tura prin cele peste 30 de magazine de diamante. Fie si pentru window shopping, daca nu vrei sa-ti lasi acolo toti banii pe care ii ai.

8 Liège-Guillemins, Belgia

Cand vine vorba despre arhitectura, belgienii au un cuvant de spus, lucrur confirmat si de uriasa constructie de sticla, otel si beton alb.
Cand vine vorba despre arhitectura, belgienii au un cuvant de spus, lucrur confirmat si de uriasa constructie de sticla, otel si beton alb. Foto: James Ewing

Pentru ca la capitolul imaginatie belgienii stau foarte bine, pe lista noastra se regaseste o alta gara, de data aceasta, din Liège. Inaugurata in 1842, cladirea a fost modernizata in 1882 si in 1905, pentru expozitiile mondiale care au avut loc in Belgia. Ceea ce vedeti acum in poza este cladirea inaugurata in 2009, opera arhitectului spaniol Santiago Calatrava. Este facuta din sticla, otel si beton alb, a costat in jur de 312 milioane de euro si constructia ei a durat 11 ani.

7 Kanazawa, Japonia

kanazava
Japonezii sunt recunoscuti pentru traditionalism, iar arhitectura lor nu face exceptie

Desi japonezii sunt un popor de traditionalisti, arhitectura lor reuseste sa imbine mai mult decat fericit tot felul de elemente futuriste cu lemnul pe care il vezi peste tot. Constructia a fost terminata in 2005 si este o combinatie pe cat de frumoasa pe atat de bizara. Un dom impresionant alcatuit din 3.000 de panouri de sticla leaga partea estica de partea vestica a garii, iar poarta de lemn de la intrarea in gara are o inaltime de 14 metri. Kanazawa este cea mai mare gara din Prefectura Ishikswa.

[/nextpage][nextpage title=”Pagina 2″ ]

 

6 Rossio, Portugalia

Semanand mai degraba cu un teatru decat cu o gara, impresionanta constructie este una dintre cele mai mari realizari ingineresti ale secolului al XX-lea. Foto: Fernando Guerra
Semanand mai degraba cu un teatru decat cu o gara, impresionanta constructie este una dintre cele mai mari realizari ingineresti ale secolului al XIX-lea. Foto: Fernando Guerra

Semanand mai degraba cu un teatru si proiectata de arhitectul portughez José Luís Monteiro intre 1886 si 1887, gara a fost terminata 1890 si este considerata una dintre cele mai mari realizari ingineresti ale secolului al XIX-lea, datorita eforturilor pe care le-am presupus saparea tunelurilor prin Lisabona. Trenurile au access in statie printr-un tunel de 2.600 de metri, sapat in zona centrala a Lisabonei. Este situata intr-una dintre cele mai importante zone ale orasului si pana in 1957 a fost cel mai mare terminal de pasageri din Portugalia. Fatada cladirii, care domina parte de nord vest a pietei in care se afla gara, este realizata intr-un superb stil gotic tarziu portughez, tipic inceputului de secol XVI.

5 Maputo CFM, Mozambic

Gara centrala din Maputo este astazi un obiectiv turistic numai bun de vizitat cu ghid
Gara centrala din Maputo este astazi un obiectiv turistic numai bun de vizitat cu ghid.

Statia centrala din Maputo a fost construita la inceputul secolului al XX-lea si ghizii turistici iti vor spune ca este opera lui Gustave Eiffel, desi acesta nu a ajuns niciodata in Mozambic. Alte surse atribuie constructia arhitectilor Alfredo Augusto Lisboa de Lima, Mario Veiga si Ferreira da Costa. Desi inca functionala, au mai ramas foarte putin trenuri care trec prin gara Maputo, acum transformata intr-un adevarat muzeu. Daca ajungi intr-un weekend, nu rata Chez Rangel Jazz Café, cel mai bun loc din oras unde poti asculta jazz. Sambata este mereu muzica life. Si pe post de picanterie: daca ai vazut filmul Blood Diamond, cu DiCaprio in rolul principal, vei recunoaste gara, ce-i drept, transformata in hotel.

4 São Bento, Portugalia

Trebuie musai sa vezi uriasul mozaic din gara Sao Bento, din Porto
Trebuie musai sa vezi uriasul mozaic din gara Sao Bento, din Porto

Opera arhitectului José Marques da Silva, gara São Bento din Porto a fost inaugurata in 1916 si este, de departe, una dintre cele mai frumoase din lume. Arhitectura de inspiratie franceza, cu fatada impozanta si acoperisul mansardat este depasita doar de celebrul mozaic din interior, cu 20.000 de piese, care descrie scene din istoria zbuciumata a Portugaliei si este opera lui Jorge Colaço. Numele garii provine de la manastirea benedictina care a fost construita pe acel loc si care a ars in 1783.

[/nextpage][nextpage title=”Pagina 3″ ]

 

3 Sirkeci, Turcia

Gara unde ajungea celebrul Orient Express este pe lista monumentelor protejate din Istanbul.
Gara unde ajungea celebrul Orient Express este pe lista monumentelor protejate din Istanbul.

Probabil ai citit cu sufletul la gura celebrul roman al Agathei Christie, Crima din Orient Express. Ei bine, gara Sirkeci este punctul terminus al calatoriei nu mai putin faimosului Orient Express. Situata in partea europeana a orasului, gara Sirkeci a fost inaugurata pe 3 noiembrie 1890 si este opera arhitectului August Jachmund, un prusac trimis la Istanbul de catre guvernul german pentru a studia arhitectura otomana. Gara are o suprafata de 1.200 de metri patrati si inca de la inceput a beneficiat de iluminat pe gaz si incalzire iarna. Restaurantul Orient Express, din interior, a fost punctul de intalnire al jurnalistilor, scriitorilor si altor personalitati proeminente ale vremii intre 1950 si 1960 si azi este unul dintre punctele de atractie turistica din oras.

2 Kings Cross, Anglia

Cladirea semicirculara are o raza de 54 de metri si are acoperisul alcatuit din 2000 de panouri triunghiulare, jumatate dintre acestea fiind de sticla. Foto: Phil Adams
Cladirea semicirculara are o raza de 54 de metri si are acoperisul alcatuit din 2000 de panouri triunghiulare, jumatate dintre acestea fiind de sticla. Foto: Phil Adams

Gara a fost inugurata pe 14 octombrie 1852 si a luat numele cartierului londonez in care a fost construita, botezat astfel datorita monumentul regelui George al IV-lea, care a fost demolat in 1845. De-a lungul anilor, terminalul de cale ferata a suferit numeroase schimbari, fie din cauza incidentelor precum atacul IRA din 1973 sau incendiul devastator din 1987, fie din ratiuni de fluidizare a traficului de calatori. Cel mai nou terminal a fost inaugurat pe 19 martie 2012, a fost conceput de catre arhitectul Joahn McAslan si seamana, conform autorului, cu o cascada… rasturnata. McAslan sustine ca este gara din Europa cu cea mai lunga travee. Cladirea semicirculara are o raza de 54 de metri si are acoperisul alcatuit din 2000 de panouri triunghiulare, jumatate dintre acestea fiind de sticla.

1 Dunedin, Noua Zeelanda

Spectaculoasa gara din Dunedin, Noua Zeelanda, seamana destul de bine cu o casuta din turta dulce
Spectaculoasa gara din Dunedin, Noua Zeelanda, seamana destul de bine cu o casuta din turta dulce

Cu un design care imita pe undeva, la alta scara, desigur, o casuta de turta dulce, gara Dunedin este opera arhitectului George Troup. A fost construita in stil renascentist flamand, din bazalt negru de Kokonga, cu fatada luminata de pietre de Oamaru si cu stalpi de granit roz. Partea sudica a cladirii este dominata de un turn cu ceas inalt de 37 de metri, care este vizibil tocmai din centrul orasului. Podeaua principalei sali este un mozaic alcatuit din 750.000 de piese. Deasupra balcoanelor se gaseste o friza de portelan pe care sunt desenate locomotive si alte simboluri specifice cailor ferate. Consctructia a durat doi ani, a costat 40.000 de lire sterline si a fost inaugurata in 1906. In fiecare sambata dimineata in gara are loc un targ al producatorilor locali, iar in fiecare an, in martie, aici are loc cel mai cunoscut fashion show din Noua Zeelanda, iar platforma principala devine astfel, cel mai lung catwalk din lume.

[/nextpage]

About the author

Travel Girl

Add Comment

Click here to post a comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Urmărește-ne pe Facebook!