Surprinderea de instantanee fotografice cand lumina este mai scazuta ramane unul dintre aspectele cele mai provocatoare ale acestei arte, desi rezultatele – atunci cand se respecta o anumita procedura – pot fi de-a dreptul captivante. Fie ca este vorba despre un peisaj urban plin de energie, sau despre un peisaj eteric la malul marii, posibilitatile sunt nesfarsite. In cele ce urmeaza ai cateva puncte esentiale de care trebuie sa tii seama inainte de a te apuca de treaba.
1. Este o idee buna sa-ti formulezi o strategie inainte de apusul soarelui, asa ca cerceteaza decorul cat inca mai este lumina si fa cateva poze pentru a fi sigur ca totul merge cum trebuie si ca nu vei fi distrat de alte lucruri. Peisajele urbane se vad cel mai bine de la distanta, in timp ce peisajele marine sunt mult mai incarcate de dramatism in apropierea tarmului. Ia in calcul elemente compozitionale pentru a adauga dimensiuni noi, puncte de interes si context. Atunci cand soarele apune, vei mai avea numai 20-30 de minute la dispozitie pentru a a face niste poze optime, asa ca fii pregatit pentru orice situatie.
2. Cel mai bun moment al zilei pentru a face fotografii cu lumina scazuta incepe cu o jumatate de ora inainte de apusul soarelui si se incheie la o jumatate de ora dupa, intrucat in acest interval de timp cerul este cel mai frumos colorat, afisand un amestec de nuante de roz, violet, rosu, portocaliu si uneori si un albastru enigmatic. Aceste umbre sunt mult mai utile decat coloritul cerului pe timpul noptii, intrucat timpul de expunere poate fi redus, ajutand la definirea subiectelor in cadrul scenei respective.
3. Secretul pentru a folosi lumina difuza fara cusur consta intr-un timp mai mare de expunere, ceea ce inseamna o viteza mai mica de declansare, asa ca un trepied robust devine fara indoiala cel mai vital accesoriu. Manfrotto si Gitzo produc astfel de accesorii solide, dar usoare, ideale pentru fotografierea peisajelor. In orice caz, chiar si trepiedurile “gorillapod”, portabile si foarte flexibile, pot fi extrem de utile atunci cand se doresc unghiuri si pozitii creative. Asigurandu-ti camera, vei putea micsora sensibilitatea si sunetul si vei putea lasa diafragma deschisa cat de mult timp este necesar, fara teama ca imaginile vor iesi blurate.
4. Daca nu ai trepied, dar nu te poti abtine de la a face poze, atunci cauta alte obiecte care iti pot sprijini camera, cum ar fi un zid, un tomberon, o poarta, pamantul, rucsacul tau sau chiar pantofii – exista multe feluri in care poti rezolva aceasta problema. Daca nimic din toate acestea nu iti este la indemana, incearca sa sprijini camera de o cladire sau de o alta structura solida si foloseste-ti mana pentru a o sustine dedesubt.
5. Incepe asadar prin a aseza camera pe un trepied solid si seteaz-o pe modul manual sau semi-manual, in functie de cum doresti. Seteaza ISO la 100 (pentru unele camere DSLR s-ar putea sa fie nevoie sa intri intr-un submeniu pentru a gasi aceasta valoare) si viteza diafragmei la 15-20 secunde (acest lucru va necesita mai multe incercari si vor aparea si erori, pana vei gasi valoarea optima). In ce priveste deschiderea diafragmei, vei dori sa captezi o adancime mai mare a peisajului, pentru a fi sigur ca elementele din cadru vor ramane mai mult timp focalizate, asa ca incearca sa variezi in intervalul f9-f14.
6. In ce priveste lentilele, cu cat ele sunt mai rapide cu atat este mai bine, iar un unghi larg va prinde intreaga scena, la o setare de 12-24 mm sau un ochi de peste (fisheye) de 10.5. Zoom-ul poate fi un avantaj atunci cand fotografiezi un peisaj urban, intrucat poti suprinde cu ajutorul lui portiuni din cer sau te poti juca cu perspectivele.
7. Utilizarea modului “auto white balance” poate avea ca rezultat culori lipsite de stralucire, asa ca seteaza manual balansul de alb sau pune-l la 5500k, aceasta fiind culoare medie din timpul zilei. E recomandabil sa faci pozele in modul neprelucrat, intrucat poti modifica intotdeauna balansul de alb in etapa de procesare a fotografiilor.
8. Alt secret consta in a folosi un declansator la distanta, cum ar fi ML-L3 de la Nikon, care este wireless si se potriveste la mai multe camere Nikon: D40, D40x, D60, D80 si D90. Exista multe varietati ale acestui declansator de la distanta, care se potrivesc tuturor modelelor, unele fiind wireless, altele cu fir. Avantajul unui declansator la distanta este acela ca fotograful nu este in pericol sa miste accidental camera in timpul expunerii, ceea ce ar duce la o imagine blurata si lipsita de claritate. Alt sfat de care trebuie sa tii seama este acela ca, daca nu ai un declansator la distanta, poti folosi “self timer-ul”.
9. Daca ai declansator, mergi mai departe si foloseste blitul camerei, setand modul “mirror lock up”. Apasa mai intai declansatorul si asteapta sa se potoleasca eventualele vibratii, apoi apasa-l din nou pentru a incepe expunerea, dar tine-l apasat atat cat vrei sa dureze captura.
10. Producatorii de camere foto par sa nu aiba limite, ajungand cu tehnologia DSLR extrem de departe. Un exemplu recent si demn de luat in seama este Nikon D3S, care este capabila sa faca poze cu un ISO de la 200, pana la impresionantul 12800. Mergand mai departe, acest ISO poate fi marit pana la 102400, o valoare fara precedent pana acum. Folosind ISO atat de mari, fotografii pot exersa realizarea de poze in conditii de luminozitate scazuta, marind suficient de mult inchiderea diafragmei.
11. Desi camere precum D3S se descurca in mod admirabil cu zgomotul, acest lucru nu este valabil pentru toate camerele foto. Prin urmare, daca alegi un ISO ridicat, sau asiguri camera cu un trepied, zgomotul de fond este inevitabil. Exista insa mijloace prin care poti reduce efectul. Mai intai, camera poate fi prevazuta cu un sistem de reducere a zgomotului, pe care il poti activa, iar camera va depista automat pixelii incorect colorati si va trasa in schimb valorile corecte. Nu este cea mai buna idee in toate cazurile, dar este utila in cazul in care declansarea manuala este singura optiune pe care o ai la dispozitie. Exista pe piata multe aplicatii software de reducere a zgomotului, care pot rezolva aceasta problema dupa ce ai realizat pozele, precum si in faza de procesare in Photoshop, cand e bine sa optezi pentru un fisier de 16 biti, mai degraba decat pentru unul de 8, acest lucru asigurandu-ti retinerea a mai multa informatie si posibilitatea de a recupera umbrele si detaliile acestora din pozele supra-expuse.
12. Adauga un element de fundal pentru mai multa culoare, dimensiune si context. De exemplu, combinatia dintre lumina naturala si cea artificiala poate fi foarte dramatica in cazul peisajelor urbane. Daca peisajul este la apusul soarelui, poti lua in calcul un sir de copaci, o poarta, un gard viu sau o casuta de fermieri. La fel, daca este vorba despre un piesaj marin, adauga un far, o stanca sau un dig.
13. Cu atat de multe de facut, va fi o sarcina dificila sa stii unde sa masori, asa ca seteaza camera pe modul de masurare matrix sau multi-segment si fa cateva probe, folosindu-te de elementele din cadru pentru a gasi valoarea optima. Ideal este sa incepi cu un ton mediu mai degraba decat cu lumini si umbre, iar daca folosesti lentile cu zoom, seteaza totul de la cele mai mici detalii ale subiectului fotografiei, apoi redu zoom-ul pentru a compune imaginea.
14. Alt truc la indemana, la care apeleaza entuziastii fotografiilor in conditii de luminozitate scazuta, este “bracketingul” expunerii. Foloseste modul “aperture priority” si incepe masuratoarea de la o zona din peisaj (ulterior repeta acest procedeu si pentru alte elemente). Apeleaza expunerea si foloseste histograma pentru a asigura obtinerea de rezultate bune. Mentine valori consistente ale deschiderii si ale ISO, dar variaza lungimea expunerii. Poti face asta si ulterior, in faza de editare.
15. Principalul avantaj al camerelor digitale este feedback-ul instant. Multe dintre tehnicile pe care le folosesti vor fi testate la inceput, dar verifica tot timpul expunerea. Acest lucru iti poate indica ce zona a fotografiei este supra-expusa, dar in cazul peisajelor urbane, ea poate fi o zona cu multa lumina, adica de fapt ceea ce cauti. Cel mai bine este sa faci pozele putin inainte sau dupa apusul soarelui, dar si in alte conditii, tot vei avea de explorat detalii ale cladirilor si ale decorului. Pana la urma cel mai important este sa te simti bine si sa experimentezi!
Add Comment